- Systemet viser visuelt, på en svært tydelig måte og i alle deler av systemets funksjonalitet, at personen har adressesperre og hvilken type adressesperre de har.
- Systemet har funksjonalitet som sikrer daglig og automatisk oppdatering av personopplysninger fra Folkeregisteret i forhold til Navn, fødselsnummer, post adresse og type adressesperre
- Personer med adressesperre vises ikke i standard rapporter, eller lister i systemet med mindre dette velges aktivt.
- Dersom det velges å inkludere personer på adressesperre i en rapport, vil det:
- Komme opp et varsel om at det skal utvises ekstra varsomhet siden personer på adressesperre er inkl. i søket.
- Markeres tydelig i søkeresultatet hvilke pasienter som er på adressesperre.
- Utskrift sperres og styres med rolletilgang.
- Når adressesperre er aktivert for en person, vil:
- Personens personalia historikk sperres for ordinært innsyn og styres med rolletilgang.
- Hele personens navn må bli synlig markert i alle deler av systemet.
- Komme opp et varsel om å utvise varsomhet i forhold til at personen har adressesperre.
- Vises hvilken type adressesperre personen har.
- Det skal ikke være programteknisk mulig å registrere en person uten et unikt personlig identifiserende ID- nummer. Systemet må derfor ha en funksjonalitet for registering av unike Hjelpe-nummer/nødnummer i de tilfeller der den med adressesperre ikke har fått tildelt DUF-nummer, D-nummer eller fødselsnummer.
Jf. funksjonalitet i Dips - Systemet må ha mulighet til at detaljert instruks for håndtering av personer på adressesperre i systemet kan leses inne i systemet.
- Systemet må ha funksjonalitet som gjør det mulig for en systemadministrator å endre på alle lagrede opplysninger/historikk for å sikre at ny og gammel identitet ikke fremkommer av systemet.
- Ved integrasjon mellom ulike systemer, må en sikre at integrasjon ikke overskriver informasjon om hvem som har adressesperre, hvilken type adressesperre de har og hvordan de visuelt flagges/vises i et annet system.
- Systemer som forvalter personopplysninger til personer på adressesperre, må ha mulighet til å sende post til den som har adressesperre via DigiPost eller andre tilsvarende sikre personlige postkasser.
Tilbake til Faktasider - kommuner og FK